Ørnens klør
Gratis nedlasting som PDF.
Gratis nedlasting som PDF.
Ørnens_klør_-_tranås.pdf | |
File Size: | 2838 kb |
File Type: |
Dette er mitt andre romanprosjekt. Jeg kunne snakket i det endeløse om "Ørnens klør," og dens tilblivelse. Det er kanskje nok å si at det var ingen grenser for hvilke håp jeg hadde for denne boken. Jeg trodde virkelig at min lykke skulle bli gjort ... Til punktet at det skaffet meg en forfatterinntekt, en snill kone i et hus, barn som løp rundt i dette huset, anerkjennelse, intervjuer og omtale i media, venner som stod andektige med luen i hånden ...
På en måte var det det motsatte som skjedde.
Det får holde med at jeg påbegynte boken etter mitt opphold i Canada sommeren 2006, da jeg fant ut at jeg måtte tilnærme meg min forfatterkarriere på en annen måte. Inspirasjonen ble til idet jeg leste noen morsdyrkende egyptiske dikt i enkelte bøker av Will Durant jeg kjøpte på biblioteket for fem kroner ... jeg var lutfattig på den tiden. Jeg skjønte at jeg måtte legge om stilen, og skaffet noen bøker av Bjørn Andreas Bull-Hansen og Olaf Havnes jeg sammenlignet. Mot slutten fant jeg ut at jeg skulle basere meg på Bull-Hansens skrivestil, som er enkel og rett frem. Jeg behøvde noe som fungerte, og fungerte med en gang ...
Dette var på den tiden da en fantasybølge rev gjennom forlagsverdenen. Forlagene var i ferd med å kommersialiseres, og hadde funnet ut av fantasy var en greie. Så alle litteraturutdannede konsulenter stilte spørsmålet "Hva er egentlig fantasy?" uten at de egentlig skjønte noen ting som helst. Det var ved å gi svar på dette spørsmålet at Bull-Hansen gjorde seg sin karriere.
Om jeg hadde hatt boken klar under samme tidsvindu, ville jeg kanskje ha lyktes også. Men jeg brukte tre år på å ferdigstille råmaterialet, og ytterligere tid på formatering og tekniske detaljer som jeg ikke hadde oversikt over. Da alt stod klart, var tiden allerede omme, og forlagene hadde begynt å ta inn utenlandsk fantasy. Det blir som om en mannlig supermodell skulle komme til en nerdeklubb og ha sex med alle jentene der. Trickle down economies er en løgn, og det er åpenbart at det blir mindre sex på oss andre nerder da.
Det er mye som kan sies om min skriveteknikk. Jeg er på et tidlig stadie i min karriere, har kanskje noen problemer vedrørende synsvinkel, og opererer tidvis med mye melodrama. Samtidig er jo sjangeren "Swords and sandals," hvor kropp, sex og vold er hovedingredienser. Sofistikasjon og forfinelse er sett under et slikt paradigme en form for uærlighet. All denne tiden stod jeg selvsagt i skyggen av mitt store ideal Robert E. Howard, som definerte sjangeren i såpass grad at alt som senere har blitt skrevet, blir en blek kopi og alltid blir stilt til direkte sammenligning, noe jeg skulle oppdage med den senere boken, "Den som skal våkne."
Teknisk sett er dette del I av et mammutprosjekt i tre deler. I del I følger vi en ung kvinne kalt Azara i hennes tidlige utvikling. I del II skulle hun tilkjempe seg makten i byen Uruk, og i del III skulle vi følge hun og hennes forlengede familie mens det kriges og kjempes om makten.
Sjangeren var sverd og sandaler i skyggen av Robert E. Howard, og den filosofiske ballasten kom fra Machiavelli, og boken skal via sin handling demonstrere hvordan man kan tilegne seg og holde på makt. I sitt tidlige liv er Azara ukyndig, noe som gjør at personlige tragedier rammer, men så skal hun utvikle sitt geni og bli god til å utøve disse machiavelliske prinsippene.
Boken følger henne på disse tidlige stadiene, hvor hun omgis av ulike venner og hjelpere, sin far, sin læremester, sin venninne. Samtidig følger vi en parallellhistorie med en ung leiesoldat Ransin, og det ligger i kortene at deres veier skal krysses.
Alt dette er forbi nå. Jeg maktet å skrive del I, men kan ikke gå tilbake til den stilen. Et forlag som nå er nedlagt uttrykte sin interesse for prosjektet, men det er alt. Nå legger jeg boken ut gratis for dere.
Forbeholder meg retten til å forandre på teksten uten varsel. Det kan siteres og brukes av materialet som du vil, men husk nå endelig på at dette ikke er en utgitt bok. Jeg har dette naive håp at min generøsitet kan møtes med litt velvilje ...
Om du virkelig vil glede en ensom og forlatt kunstner, kan du sende en hilsen på epost. Det er egentlig alt. Velkommen til den verden jeg så som ung mann.
På en måte var det det motsatte som skjedde.
Det får holde med at jeg påbegynte boken etter mitt opphold i Canada sommeren 2006, da jeg fant ut at jeg måtte tilnærme meg min forfatterkarriere på en annen måte. Inspirasjonen ble til idet jeg leste noen morsdyrkende egyptiske dikt i enkelte bøker av Will Durant jeg kjøpte på biblioteket for fem kroner ... jeg var lutfattig på den tiden. Jeg skjønte at jeg måtte legge om stilen, og skaffet noen bøker av Bjørn Andreas Bull-Hansen og Olaf Havnes jeg sammenlignet. Mot slutten fant jeg ut at jeg skulle basere meg på Bull-Hansens skrivestil, som er enkel og rett frem. Jeg behøvde noe som fungerte, og fungerte med en gang ...
Dette var på den tiden da en fantasybølge rev gjennom forlagsverdenen. Forlagene var i ferd med å kommersialiseres, og hadde funnet ut av fantasy var en greie. Så alle litteraturutdannede konsulenter stilte spørsmålet "Hva er egentlig fantasy?" uten at de egentlig skjønte noen ting som helst. Det var ved å gi svar på dette spørsmålet at Bull-Hansen gjorde seg sin karriere.
Om jeg hadde hatt boken klar under samme tidsvindu, ville jeg kanskje ha lyktes også. Men jeg brukte tre år på å ferdigstille råmaterialet, og ytterligere tid på formatering og tekniske detaljer som jeg ikke hadde oversikt over. Da alt stod klart, var tiden allerede omme, og forlagene hadde begynt å ta inn utenlandsk fantasy. Det blir som om en mannlig supermodell skulle komme til en nerdeklubb og ha sex med alle jentene der. Trickle down economies er en løgn, og det er åpenbart at det blir mindre sex på oss andre nerder da.
Det er mye som kan sies om min skriveteknikk. Jeg er på et tidlig stadie i min karriere, har kanskje noen problemer vedrørende synsvinkel, og opererer tidvis med mye melodrama. Samtidig er jo sjangeren "Swords and sandals," hvor kropp, sex og vold er hovedingredienser. Sofistikasjon og forfinelse er sett under et slikt paradigme en form for uærlighet. All denne tiden stod jeg selvsagt i skyggen av mitt store ideal Robert E. Howard, som definerte sjangeren i såpass grad at alt som senere har blitt skrevet, blir en blek kopi og alltid blir stilt til direkte sammenligning, noe jeg skulle oppdage med den senere boken, "Den som skal våkne."
Teknisk sett er dette del I av et mammutprosjekt i tre deler. I del I følger vi en ung kvinne kalt Azara i hennes tidlige utvikling. I del II skulle hun tilkjempe seg makten i byen Uruk, og i del III skulle vi følge hun og hennes forlengede familie mens det kriges og kjempes om makten.
Sjangeren var sverd og sandaler i skyggen av Robert E. Howard, og den filosofiske ballasten kom fra Machiavelli, og boken skal via sin handling demonstrere hvordan man kan tilegne seg og holde på makt. I sitt tidlige liv er Azara ukyndig, noe som gjør at personlige tragedier rammer, men så skal hun utvikle sitt geni og bli god til å utøve disse machiavelliske prinsippene.
Boken følger henne på disse tidlige stadiene, hvor hun omgis av ulike venner og hjelpere, sin far, sin læremester, sin venninne. Samtidig følger vi en parallellhistorie med en ung leiesoldat Ransin, og det ligger i kortene at deres veier skal krysses.
Alt dette er forbi nå. Jeg maktet å skrive del I, men kan ikke gå tilbake til den stilen. Et forlag som nå er nedlagt uttrykte sin interesse for prosjektet, men det er alt. Nå legger jeg boken ut gratis for dere.
Forbeholder meg retten til å forandre på teksten uten varsel. Det kan siteres og brukes av materialet som du vil, men husk nå endelig på at dette ikke er en utgitt bok. Jeg har dette naive håp at min generøsitet kan møtes med litt velvilje ...
Om du virkelig vil glede en ensom og forlatt kunstner, kan du sende en hilsen på epost. Det er egentlig alt. Velkommen til den verden jeg så som ung mann.