Det finnes forsåvidt ulike utgaver av New Age, men den varianten jeg har befattet meg med, og som antakelig er den mest vanlige, bruker solen som en metafor på Gud. (en kjent metafor, opplyste min samtalepartner meg om). Jo nærmere denne solen, jo nærmere det guddommelige. Det onde er i så måte bare en mangel på lys. Vår virkelighet på jorden er bare en avspeilning av den guddommelige verden. Dette minner faktisk litt om slavernes Axis Mundo, hvor gudene bare er manifestasjoner av den øverste Gud. Det kan også minne om ørnen som sitter på toppen av Yggdrasil. Denne ørnen er også et symbol på øverste guddom, i dette tilfelle er det antakelig den arkaiske Thor/Jupiter. Ifølge denne New age kan ingenting ondt egentlig skje. Alt er et spill til Guds underhold, og vi skal alle returnere til kilden. Vi kan faktisk sies å være Gud selv. Selvsagt, jo nærmere den guddommelige sol man kommer, så får man anta at man forholder seg til engler og guder, istedet for mennesker. Alt som skjer er fordi vi/Gud vil komme til mer erkjennelse.
I samtalen slo det meg hvordan dette essensielt er et manikeistisk syn. Dette var altså en religion som oppstod ca 200 år etter kristus, grunnlagt av en perser kalt Mani. Det er ingen forbindelse mellom disse to religionene, likevel er essensen den samme. Der religioner som Zoroastrismen og kristendom også er dualistiske religioner, er skillet mellom godt og ondt plassert i den guddommelige verden såvel som den fysiske. I manikeismen er den fysiske verden ond, mens den guddommelige verden er god. Igjen, det onde forklares som dette fraværet av lys. På tilsvarende vis når det gjelder forbindelser mellom religioner. Newton hadde essenselt sett et ariansk syn på Gud. Faderen er guddommelig, det er ikke sønnen. Ingen forbindelse mellom arianerne og Newton, men tankesettet er det samme.
Litt mer om manikeismen her:
Manichean doctrine is far more dualistic than Zoroastrianism. Manicheans believe that the physical world and physical matter is evil, a work of the evil spirit. They even believe that the physical human body was created by demons to entrap the spirit. The world will have to be destroyed after the light has been separated from the darkness.
Zoroastrians believe that the world is good but has been corrupted by evil. We can fix the world through good thoughts, words, and deeds. We can defeat the corruption of the evil spirit and create a heaven on earth. The world will be made perfect after evil is destroyed.
Manichaeism is an ascetic religion - it turns its back on the 'pleasures of the flesh'.
Zoroastrianism is a religion that enjoins it's followers to enjoy the blessings of life - in moderation.
Under samtalen listet jeg opp hvordan forestillingen om godt og ondt først ble til av Zoroaster, ble gjort filosofisk av Platon og Sokrates, og på sett og vis fikk sin endelige triumf gjennom kristendommen. Jeg forklarte også hvorfor jeg har problemer med dette synet. Det forårsaker jo denne splittelsen av verden (Se mitt dikt om Chiron) og introduserer skyld, den dårlige samvittighet og et negativt egenbilde (og en negativ opprinnelseshistorie). Ytterst sett er det kanskje dette som er skyld i vestens tilgrunnegang (er det et ord?) i disse dager.
De hedenske religioner, derimot, hadde et positivt egenbilde hos heltene. Alt i meg tenderer mot det riktige, sier Akilles. Men her er gudene grusomme og lunefulle, kanskje også vilkårlige. Hvis noe faenskap hender, kan dette være resultatet av tilfeldigheter eller at noen var i dårlig humør den dagen. En absolutt godhet eller rettferdighet finnes ikke. I løpet av samtalen var jeg inne på dette med hvordan gresk religion stort sett var kvinnehatende, og hvordan gudinner var like grusomme som sine mannlige motparter. (en erkjennelse som er en motgift mot et enkelte hippiers syn på saken) Athene sier vel på et tidspunkt at en gruppe skjendere fortjener å dø i Odysseen. Hedendommen trenger ikke forholde seg til problemet rundt teodice (Guds ondskap) siden negative hendelser kan fortolkes som striden mellom guder. Jeg måtte også naturligvis bringe inn det dionysiske aspektet. Religioner som kristendom og den New Age jeg har presentert, kan bare sies å være fullkomment apollinske. Det er fokus på en orden, en lovmessighet, på definisjoner, på ordet ... altså Logos. Min samtalepartner opplyste meg her om at kristendommen ga muligheten for større individuering kontra hedendom, noe som nok er riktig. Man gir slipp på det grusomme. For første gang skal man skille seg ad som individ, og ikke bare være et offer for gudenes luner. I stedet for å være offer for en større orden, får man fri vilje og en samvittighet.
Så slo det meg. Ikke bare er det dionysiske aspekt som jeg etterspør i religion en oppløsning av selvet, det stikk motsatte av individuering (og dermed et dypp inn i verden som kaos og grusomhet) Det er også et fravær av definisjoner. Mitt problem med Gud er Gud som logos, som ordet. En svært definert og begrenset Gud. Hva er det som ligger utenfor en slik ordgyterisk Gud? Og hvordan implementerer man det grusomme og kaoset som finnes alle steder i et nytt Gudsbegrep? I en plutselig innsikt slo det meg, lenge etter at samtalen hadde funnet sted: Den greske inndelingen i Logos, Etos og Patos, er i seg selv en apollinsk tilstrebelse. For å omfavne dionysos, noe man bør gjøre i perioder og som overgangen i tilstander, bør man gi kast på både ord og definisjoner, noen moral, endog sine egne følelser. Man skal rett og slett miste begrepet om alt. Og her hviler en guddom et sted. Kristendommen er utilstrekkelig fordi den kun er apollinsk, det er sant, men New Age, som etterhvert har overtatt for kristendom, er egentlig en sterkere dualistisk religion. Også her er alt snakk om det allstedsværende lys og Logos som Gud. New Age er altså et like stort eller større problem.
For å frigjøre seg, må man altså finne det som ligger i skyggene, utenfor Guds omkrets, om du vil. Interessant, interessant. Dette har vært min legning og tendens hele livet.
For å veie opp for min flørt med New Age, har jeg tittet på dette nyhedenske opplegget, som også strengt tatt er en form for New Age:
I mitt øvrige liv og virke har jeg jo frasagt meg debatter, logosentrisme, rasjonaliseringer og avklaringer. Jeg gjorde dette i ti år, utviklet meg, og nå gjør jeg det ikke mer. Dette er som sagt en erstatning for annen, mer militant virksomhet, antakelig fordi man mangler mot. Mitt store savn er Dionysos. Jung ville kalle det Wotan. Jeg vil bli ett med (drastisk) handling, ikke vite av noen definisjon, noe begrep om meg selv, eller en fortelling fra meg eller andre om hva jeg er. Jeg vil ikke engang føle noe. Bare gjøre. I Dionysos og grusomhet.
Den tordnende trollmann anbefaler litt paradoksalt (egentlig ikke, det er overgangen i tilstander eller vekslingen mellom Dionysos og Apollon) å bli kjent med sine egne evner, og ens såkalte vediske refleksjon. Ikke hvordan du oppfatter deg, men hvordan andre oppfatter deg. Dette kalles Pada og er visstnok veldig fremtredende og viktig. Jeg tok en titt på horoskopet mitt, og kom frem til følgende:
https://www.astrologerpanditji.com/page849.htm
Poorvashada nakshatra is 20th among 27 nakshatras. All four quarters of Poorvashada fall in Sagittarius. The literal translation of the word Poorvashada is ‘the former invincible one’ or ‘the former undefeated one’. Vedic astrology associates Poorvashada nakshatra with characteristics like being invincible or undefeated.Poorvashada nakshatra has its influence on a number of people across the globe and not all of them are invincible. Therefore, the word invincibility is likely to be related to invincibility of mind more than anything else. It means natives under strong influence of Poorvashada nakshatra may be mentally very strong and they may not accept defeat even under the worst circumstances.
Poorvashada natives may keep trying to achieve their goals, whatever such goals may be. Poorvashada natives may work patiently for very long periods of time to achieve their goals. Poorvashada is capable of fighting for its goals, longer than most other nakshatra types. Even when all else around them has fallen, Poorvashada natives may keep marching forward.
Some literatures of Vedic astrology assign an alternate name Aparajita for Poorvashada nakshatra. The literal meaning of the word Aparajita is ‘the one who has never been defeated’, which means undefeated. Therefore, many Vedic astrologers associate Poorvashada nakshatra with the characteristic of being undefeated. Hence natives under strong influence of Poorvashada nakshatra may not accept defeat and they may not give up to failures. Instead, they may keep working hard towards their goals. Many times, Poorvashada natives may be able to achieve their goals, primarily due to this characteristic possessed by them.
Vedic astrology assigns the main symbol of Poorvashada nakshatra as a hand held fan. Such fan can be used for various purposes and accordingly it represents many characteristics of Poorvashada nakshatra. A handheld fan is used for cooling and providing relief when it is hot outside. It means Poorvashada nakshatra has the ability to keep its cools during hot or tough times; by virtue of its patience.
A handheld fan needs constant effort in order to achieve desired result. Hence Poorvashada natives may work constantly, in order to achieve their objectives. A handheld fan can be used to cool other people also. It means Poorvashada natives may be able to cheer up people around them, by virtue of characteristics possessed by them, even when circumstances look bad.
Some centuries ago, a type of handheld fan was used to fan up a fire. Since doing so is an act of aggression, Poorvashada natives may have their due share of aggression. This act also means that Poorvashada nakshatra has the ability to keep a fire burning by fanning it. This means Poorvashada natives may have the ability to keep the fire inside them alive for long periods of time. They may do so by fanning it with their strong will power and ambitions. These characteristics may help them put up longer and sustained efforts to achieve their goals. Sometimes, a handheld fan is also used to hide face or to conceal identity. Hence it is believed that Poorvashada nakshatra exhibits the characteristic of hiding things, when it finds necessary.
Vedic astrology assigns Apah, a goddess of water as the ruling deity of Poorvashada nakshatra. Apah is known as a mysterious and secretive goddess and these characteristics of Apah are relayed through Poorvashada nakshatra. This makes Poorvashada a secretive, mysterious and hiding type of nakshatra. Apah is also considered as a goddess who is kind at heart but who can be harsh and cruel in her actions when the circumstances demand so.
Therefore, Poorvashada natives can be harsh and cruel when the situation demands them to be so. Whether these characteristics are used positively or negatively; depends on placements of benefic or malefic planets in Poorvashada nakshatra in a horoscope.
Vedic astrology assigns Venus as the ruling deity of Poorvashada nakshatra. Many characteristics of Venus like beauty, glamour, enjoyment, fine taste, creativity and sharing are relayed through Poorvashada nakshatra. Influence of Venus on Poorvashada nakshatra adds desire and love for materialistic pursuits to it.
All four quarters of Poorvashada nakshatra fall in Sagittarius ruled by Jupiter. Characteristics of Jupiter and Sagittarius like hope, optimism, faith, intelligence, creativity, confidence and initiative are expressed through Poorvashada nakshatra. Jupiter and Venus are two of the most auspicious planets among navagraha and they have their own ways of living and enjoying life to the fullest. Poorvashada nakshatra may be seen as the peak expression of combination of energies of Jupiter and Venus.
Due to this combination of wide variety of characteristics, natives under strong influence of Poorvashada nakshatra may be found engaging in a wide variety of professions, some of which may seem opposite to each other. For example, one such native may be a religious head and another one may be a fashion model. Likewise, one such native may run a casino and another one may be a spiritual guru.
Poorvashada natives generally have strong will power. Such will power makes them mentally invincible and hence they may not be much bothered by failures and setbacks. Poorvashada natives may be determined to achieve their objectives and goals. Poorvashada natives are generally very patient and they can wait for long periods of time in order to achieve their goals. Due to characteristics like patience, perseverance, optimistic attitude and the ability to remain unshaken during adverse circumstances, they may achieve very good results in many spheres of their lives.
However, if Poorvashada nakshatra is occupied by unsuitable or malefic planets in a horoscope, characteristics like patience and optimism may turn negative. One such native may keep waiting for very long periods of time in order to achieve his goals, even when there may be little hope left to achieve them. It means the rational and practical chances of achieving such goals may be close to zero. Hence this diehard attitude of Poorvashada natives may at times go against them.
Due to undefeated mental buildup, they may keep sticking to some goals which may have already lost all chances of being achieved. The more difficult part is that Poorvashada natives may not listen to anyone who tells them to quit, as the game may have been over a long time ago. It may be difficult for Poorvashada natives to accept defeat or failure and move on to something else. Therefore, Poorvashada natives may suffer a lot in their lives due to these characteristics.
Poorvashada natives may not bear the idea of defeat. In extreme cases, some of these natives may go insane or even commit suicides when they realize that the goals they pursued for long periods of times are lost. Such Poorvashada natives may take extreme measures to fulfill their goals and they may become dangerous when they get the notion that their goals are slipping away from them. Therefore, Poorvashada is seen as an obsessive, cruel and harsh nakshatra by some Vedic astrologers.
However, such extremes may be witnessed only when Poorvashada nakshatra is occupied by malefic planets in a horoscope. On the other hand, when Poorvashada nakshatra is occupied by suitable benefic planets and the overall horoscope is supportive; the native may be wise enough to know, for how long to stick and when to move on.
Poorvashada natives know the art of living and they know how to suck delight out of life. Poorvashada natives are not bothered much by troubles and hurdles that come their way. As a result, they may be capable of enjoying their lives in better ways than many other nakshatra type natives. Poorvashada natives may keep trying to improve their materialistic lives due to influence of Venus on this nakshatra.
They may also be good at showing off their achievements to people around them. Characteristics like outward display of beauty come natural to Poorvashada natives due to strong influence of Venus on this nakshatra. Poorvashada natives may be energetic, creative and expressive. Hence they may achieve success in professional spheres like acting, singing, modelling, sports and other similar fields.
Med andre ord, jeg er Venus og har alltid vært det. Det forklarer en del. Ikke gir jeg opp heller. Jeg tror at mitt store dionysiske savn, og grunnen til at jeg fungerer dårlig og har liten produktivitet rett og slett skyldes at jeg savner selskap jeg kan bruke min store sjarm på ... Dette er kanskje forklaringen på hvorfor jeg liker glamour med gudinner ... Og hvorfor jeg tok navnet Invictus i et slags guddommelig skuespill ...
Det bør dog være en mann, og en dionysier. Kvinner liker ikke min uskyld i Venus, og jeg er veldig, veldig lei debattene.